لقد أرسلنا رسلنا بالبیّنات و أنزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم النّاس بالقسط


انگلیس‏ها که آمده بودند عراق را گرفته بودند، شنیدم که آن سردارشان دیده بود که یک کسى دارد بالاى مأذنه یک چیزى مى‏گوید، اذان مى‏گفتند. گفته بود این چیست؟ گفته بودند اذان مى‏گوید. گفته بود که به امپراتورى انگلستان هم ضرر دارد این؟ گفته بودند نه. گفت بگوید، هرچه مى‏خواهد بگوید!

نماز و روزه ما به امپراتورى انگلستان ضررى نداشت، هیچ هم کارى نداشتند؛ بروید هرچه مى‏خواهید نماز بخوانید، هرچه مى‏خواهید روزه بگیرید!

آنى که به امپراتورى همه ضرر داشت آن اسلام و محتواى واقعى اسلام بود که مع الأسف بسیارى‏اش مَنْسى واقع شده است. سیاسات اسلام همچو منسى شده است که اصلًا سیاست یک ننگى بود در اینجا! فلان آخوند «سیاسى» است!

و «ساسة العباد»، که در «زیارت جامعه» مى‏خوانیم، اگر به یک مقدس مآبى هم مى‏گفتند، تعبیرش لابد مى‏کردند. جرأت نمى‏کرد بگوید که آن هم سیاسى است. این یک چیز ننگ آورى بود که یک کسى در حکومت دخالت بکند که این حکومت باید صحیح باشد؛ جریان صحیح باید باشد.

این از تبلیغات همان شیاطین بود که مى‏خواستند قشر اسلام را، صورتش را نگه دارند و ماها مشغول به همین صورت‌ها باشیم و محتوا نباشد در کار.

کارهایشان را انجام بدهند، محتواى اسلام که مهمش‏ اسلام قیامِ للَّه، نهضتِ للَّه، جلوگیرى از ظلم ظالمین، از ستم ستمکاران، اجراى عدالت اسلامى، اینها را مَنْسى؛ برویم هرچه دلمان مى‏خواهد مسئله بگوییم! هرچه مى‏خواهیم نماز بخوانیم! مسئله گفته نشود که باید جلوگیرى از طاغوت کرد. این را نگویید مسئله؛ هرچه دیگر مى‏خواهید بگویید اما این نباید گفته بشود.

سینه بزنید لکن هیچ صحبت از سیاست نکنید؛ همان سینه بزنید بى‏محتوا!

باید سینه زدن هم محتوا داشته باشد ..

*امام خمینی (ره) - صحیفه امام، ج‏8، ص 13

+ علیرضا عالمی || شنبه ٢۸ خرداد ۱۳٩٠ساعت ۱٠:۳٤ ‎ب.ظ || نظر

ما الآن به آخر نرسیدیم.

تا حالا [جمهورى اسلامى‏] جز یک الفاظى بیشتر نبوده.

البته کارهایى کرده‏اند اما آنى که ما مى‏خواهیم تا حالا نشده است.

یک رأیى دادیم به جمهورى اسلامى.

آن رژیم رفت و یک رژیم دیگرى است لکن باید همه چیز اسلامى بشود.

آن روزى ما به آخر مقصد رسیدیم که همه چیزمان اسلامى باشد.

بازار یک بازار اسلامى باشد. بازارى که یک متاعى را یک تومان مى‏خرد و سى تومان به این فقرا و ضعفا مى‏دهد این بازار اسلامى نیست. بازارى که قاچاق وارد مى‏کند و به قیمت‌هاى گزاف مى‌دهد و اقتصاد اسلام را مى‏خواهد به هم بزند این اسلامى نیست؛ این بازار اسلامى نیست.

اینها باید اسلامى بشود؛ خودشان اسلامى‏اش کنند.

بازارى که به فکر ضعفا و فقرا نباشد، بازارى که پهلویش ضعیف باشد و به فکر نباشد، این بازار اسلامى نیست.

ملتى که اینجا قصرهاى روى هم روى هم درست کنند، و آنجا زاغه نشین‌ها باشند شما همه زاغه نشین را دیدید چه طورند؛ لابد شماها دیدید، من هم صورتش را دیدم. یک مملکتى که زاغه نشین‌ها آنطور باشند و مردم به فکر این‌ها نباشد، این مملکت، مملکت اسلامى نیست.

این صورت است، محتوا ندارد ..

* امام خمینی (ره) صحیفه امام، ج‏8، ص 14

+ علیرضا عالمی || جمعه ٢٧ خرداد ۱۳٩٠ساعت ۱:۱٧ ‎ق.ظ || نظر

کار عملی از هر عامل دیگری اگر سازنده‏تر نباشد نقشش در تربیت انسان کمتر نیست.

انسان اینطور فکر می‏کند که کار، اثر و معلول انسان‏ است، پس انسان، مقدم بر کار است. یعنی چگونگی انسان، مقدم بر چگونگی‏ کار، و چگونگی کار، تابع چگونگی انسان است، و بنابراین تربیت بر کار مقدم است.

ولی این درست نیست. هم تربیت بر کار مقدم است و هم کار بر تربیت. یعنی این دو، هم علت یکدیگر هستند و هم معلول یکدیگر، هم‏ انسان سازنده و خالق و آفریننده کار خودش است، و هم کار و نوع کار، خالق و آفریننده روح و چگونگی انسان است .

 * تعلیم و تربیت در اسلام شهید مطهری

+ علیرضا عالمی || جمعه ٢٧ خرداد ۱۳٩٠ساعت ۱:٠٥ ‎ق.ظ || نظر

امیرالمومنین علیه السلام، دو دسته ویژگی دارند. یک دسته خصوصیات معنوی و ملکوتی ایشان؛ که حتی فهمیدن آنها برای ما ممکن نیست، چه رسد به نزدیک شدن به آنها. دسته دوم خصوصیاتی که ایشان را به عنوان الگو برای همه انسان  ها و نه فقط شیعیان و مسلمانان، مطرح می کند. این خصوصیات شاخص هستند. ما که پرچمی علوی بلند کرده ایم، باید حکومت و رفتار شخصی مان در جهت این شاخص ها باشد. گرچه فاصله ها زیاد است، اما جهتگیری باید به سوی این شاخص ها باشد.

یکی از خصوصیات ایشان، انجام جهاد در راه خدا به صورت شایسته است. این جهاد بر دوش ما هم هست. جهاد علمى، جهاد عملى، جهاد در دوران جنگ، جهاد در دوران صلح، جهاد با نفس، جهاد با دشمن بیرونى، جهاد با مال، جهاد با جان، جهاد با زبان. امت اسلامى به خاطر فراموش کردنِ مجاهدت در راه خدا به وضعیت اسفبارِ امروز رسیده است.

حکومت امیرالمومنین(علیه السلام) هم شاخص هایی دارد. اگر حکومت ما این شاخص ها را نداشته باشد، پیرو حکومت علوی نیست.

برخی از شاخص های حکومت علوی اینها هستند:
اوّل، پایبندىِ کامل به دین خدا و اصرار بر اقامه دین الهى.این مادرِ همه خصوصیّات دیگرِ زندگى امیرالمؤمنین و حکومت امیرالمؤمنین است. عدالت او هم ناشى از این است. مردم‏سالارى و رعایت مردم در زندگى امیرالمؤمنین هم مربوط به همین است.

ادامه دارد...

برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری در سالروز میلاد امیرالمومنین علیه السلام در سال های 81 و 85

+ محمد نمازی || چهارشنبه ٢٥ خرداد ۱۳٩٠ساعت ٦:٢٩ ‎ب.ظ || نظر

راه مقابله با تهاجم فرهنگی جبهه استکبار، گسترش و تعمیق رسالت‌های فرهنگی انقلاب اسلامی در عرصه‌های اخلاقی، رفتارهای فردی و اجتماعی، عقاید و باورهای دینی و مسائل سیاسی است.

* بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی 23/03/90

+ علیرضا عالمی || چهارشنبه ٢٥ خرداد ۱۳٩٠ساعت ٢:۱٢ ‎ب.ظ || نظر

در بسیارى از اوقات یک مسئله‌ى اصلى در کشور وجود دارد که همه باید همت کنند و به سراغ این مسئله‌ى اصلى بروند؛ باید مسئله‌ى کانونى کشور این باشد؛

اما ناگهان مى‌بینیم از یک گوشه‌اى یک صدائى بلند میشود، یک مسئله‌ى حاشیه‌اى درست می‌کنند، ذهن‌ها متوجه آن می‌شود.

این مثل این می‌ماند که در یک مسافرت مهمى، کاروانى، قطارى دارد حرکت میکند، هدفش رسیدن به یک نقطه‌ى خاص است؛ ناگهان ذهن‌ها را مشغول کنند به یک چیز حاشیه‌اى در بیابان، از راه باز بمانند، احیاناً امکان ادامه‌ى حرکت هم از آنها گرفته شود.

مسائل حاشیه‌اى نباید به میان بیاید. مردم ما خوشبختانه قدرت تحلیل دارند، هوشمندند، هوشیارند؛ می‌توانند مسائل فرعى و حاشیه‌اى را از مسائل اصلى جدا کنند.

توجه شود مسائل حاشیه‌اى کانون توجه افکار عمومى قرار نگیرد.

*بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی 1/1/90

+ علیرضا عالمی || یکشنبه ٢٢ خرداد ۱۳٩٠ساعت ٤:٤۱ ‎ب.ظ || نظر

انسان یک حرفى زده است و خطا گفته است؛ بعد که دید خطا گفته است، اگر پایبند به این خطا باشد و دنبال این باشد که این خطاى خودش را به کرسى بنشاند، این همان دیکتاتورى بسیار فاسد است

و لو در صورت غیر دیکتاتورى باشد،

لکن دیکتاتورى است.

و این مى‏رسد به آنجایى که انسان را هیتلر از کار در مى‏آورد،

رضا خان از کار در مى‏آورد.

*صحیفه امام - ج‏14-  ص 92

+ علیرضا عالمی || یکشنبه ٢٢ خرداد ۱۳٩٠ساعت ٤:۳۸ ‎ب.ظ || نظر

قدر شهداى جبهه‏تان را بدانید، قدر آن مقاومت‌هاى مظلومانه را بدانید، قدر آن ایستادگى و صلابتِ از پولاد محکم‏ترِ امام راحل را بدانید؛ این‏هاست که ملت فلسطین را یک طور، ملت لبنان را یک طور، ملت‌هاى امریکاى لاتین را یک طور، ملت آفریقاى جنوبى را یک طور، ملت‌هاى خاورمیانه را یک طور، ملت‌هاى بسیارى از کشورهاى عرب را- که دولت‏هاشان وابسته‏ى به امریکا هستند- یک طور، تحت تأثیر قرار داده.

مهم این است که جوان ایرانى بداند ایران در کجاى این جبهه است. در دنیا یک جنگ عظیم و یک چالش بزرگ برپاست؛ جنگ توپ و تفنگ نیست، اما جنگ اراده‏ها و عزم‏ها و سیاست‏ها و تدبیرهاست. ایران در کجاى این جنگ است؟ ایران در جبهه‏اى از این جنگ در مرکز فرماندهى قرار دارد که افراد آن جبهه را ملت‌ها تشکیل مى‏دهند...

اتاق فرماندهى این طرف این جبهه، ایران است: ایران حزب‏اللّهىِ پُر از عزم و همت، اما با دست خالى...

نفهمیدند که قدرت دین چه استحکامى به یک ملت و به یک نظام مى‏دهد. جمهورى اسلامى به طور طبیعى در این راه و در این کیفیت قرار داشت و قرار گرفت؛ یعنى ایمان.

حالا شما- بسیج دانشجویى- در این خیمه‏ى فرماندهى در کجا قرار دارید؟ خودتان معین کنید و فکرش را بکنید؛ البته با این محاسبه...

* بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی ٣١/٠٢/١٣٨۶

+ علیرضا عالمی || پنجشنبه ۱٩ خرداد ۱۳٩٠ساعت ٤:٠٩ ‎ب.ظ || نظر

معلوم است که قدرت سلطه‏‌گر به‏ آسانى و بزودى تسلیم نمى‏‌شود و عقب نمى‏‌نشیند.

این مبارزه باید استمرار پیدا کند تا یک ملت بتواند جایگاه خود را مستحکم کند؛ شما امروز در حال ادامه‏‌ى این مبارزه‌‏اید.

این مبارزه همیشه در میدان جنگ نیست؛

اما همیشه در میدان ظرفیت‌هاى انسانى است؛ همیشه در میدان اراده‏‌هاست.

اراده‌‏ى ملت وقتى بر ادامه‏‌ى راه استقلال و عزت باشد، پیش خواهد رفت؛ این اتفاقى است که در ایران افتاد. جوانان عزیز! شما وارث یک واقعیت پرشکوه در این کشورید...

راه علم، راه تقویت اراده، راه خلاقیت و سازندگى، راه رشد و تکامل را جوان ایرانى باید بپیماید. هر مقدار ما از معارف اسلامى فاصله بگیریم، از مجاهدت و تلاش و تکاپو دست برداریم، ضرر خواهیم کرد و به همین نسبت در این نبرد تاریخى مرگ و زندگى، عقب خواهیم رفت؛ ضربه خواهیم خورد.


* بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی ٠٩/٠٨/١٣٨۶

+ علیرضا عالمی || دوشنبه ۱٦ خرداد ۱۳٩٠ساعت ٥:٠٦ ‎ب.ظ || نظر

پس از مهاجرت به قم , گمشده‌ی خود را در این شخصیت دیگر یافتم.
فکر کردم که روح تشنه ام از این شخصیت سیراب خواهد شد.
اگر چه در آغاز مهاجرت به قم هنوز از مقدمات فارغ نشده بودم وشایستگى ورود به معقولات را نداشتم، اما درس اخلاقى که به وسیله شخصیت محبوبم در هر پنج شنبه و جمعه گفته مى شد و در حقیقت درس معارف و سیر وسلوک بود، نه اخلاق به مفهوم خشک علمى، مرا سرمست مى‌کرد.
بدون هیچ اغراق و مبالغه‌اى، این درس مرا آن چنان به وجد مى‌آورد که تا دوشنبه و سه شنبه‌ی هفته‌ی بعد، خودم را شدیدا تحت تاثیر آن مى‌یافتم.
بخش مهمى از شخصیت من در آن درس و سپس در درس‌هاى دیگرى که در طى دوازده سال از این استاد الهى فرا گرفتم، انعقاد یافت و همواره خود را مدیون اودانسته و مى دانم. راستى که او روح قدس الهى بود.
من که قریب به دوازده سال در خدمت این مرد بزرگ تحصیل کرده ام؛ باز وقتى که در سفر اخیر به پاریس به ملاقات و زیارت ایشان رفتم، چیزهایى از روحیه او درک کردم که نه فقط بر حیرت من بلکه بر ایمانم نیز اضافه کرد. وقتى برگشتم، دوستانم گفتند: چه دیدى؟ گفتم چهار تا » آمَنُ « دیدم:
آمَنُ بِهَدَفه: به هدفش ایمان دارد. دنیا اگر جمع بشود نمى تواند او را از هدفش منصرف کند.
آمَنُ بِسَبیله: به راهى که انتخاب کرده ایمان دارد. امکان ندارد بتوان اورا از این راه منصرف کرد.
آمَنُ بِقَومه: احدى مثل ایشان به روحیه مردم ایران ایمان ندارد.
آمَنُ بِرَبّه: در یک جلسه خصوصى به من فرمود : این ما نیستیم که چنین مى کنیم. من دست خدا را به وضوح حس مى کنم.

* شهید مطهری
کتاب علل گرایش به مادیگری

+ احسان محمودپور || شنبه ۱٤ خرداد ۱۳٩٠ساعت ۱٢:۱٩ ‎ق.ظ || نظر

جنگ، جنگ اراده‏هاست؛

جنگ عزم‌هاى راسخ است؛ هر که عزمش بیشتر بود، او برنده است.

بنابراین، این‌ها شکست میخورند. اگر قرار بود نظام اسلامى با این فشارها شکست بخورد، باید همان دهه‏ى اول شکست میخورد. آن وقت- گفتم- دشمن قوى‏تر بود، ما ضعیف‏تر بودیم، توانائى‏هامان کمتر بود، امکاناتمان کمتر بود، دنیاشناسى‏مان کمتر بود، تجربه‏مان کمتر بود؛ امروز بحمداللَّه این کمبودها و کمى‏هاى آن وقت‌ها جبران شده و خیلى از اشکالاتى که آن وقت وجود داشت، وجود ندارد. مردم روحیه‏هاشان هم خوب است.

امروز انگیزه‏ها خیلى بالاست.

اگر خداى نکرده یک وقتى یک جنگى اتفاق بیفتد که حضور در جبهه را براى مردم و جوان‌ها ایجاب کند، آن وقت خواهید دید که جوان امروز ما که نسل سوم انقلاب است، همتش و فداکارى‏اش از جوان آن روز کمتر نیست؛ شاید بیشتر هم هست. یک چنین حالتى وجود دارد. بنابراین، این فشارها محکوم به شکست است؛

لکن مهم این است که ما بیدار باشیم.

به شرط اینکه ما بیدار باشیم؛ به شرط اینکه خوابمان نبرد، غفلت نکنیم. این زنگ‌هاى هشداردهنده و بیدارباش، ما را بیدار نگه دارد؛ این شرطش است.

* بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی ٢۵/٠۶/١٣٨٩

+ علیرضا عالمی || سه‌شنبه ۱٠ خرداد ۱۳٩٠ساعت ٥:٢٢ ‎ب.ظ || نظر

در هر قیام مردمی، جنگ واقعی بین اراده‌ها است.

هر طرفی که مصمم‌تر باشد و سختی‌ها را تحمل کند پیروز قطعی است.

قرآن به ما می‌آموزد که: «إنّ الّذینَ قالُوا رَبُّنُا اللَّه ثُمَّ استَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلائِکَه ألَّا تَخافُوا وَ لا تَحزَنُوا وَ أبشِرُوا بِالجَنَّهِ الَّتی کُنتُم تُوعَدونَ»

و به پیامبرش می‌فرماید: « فَلِذَٰلِکَ فَادْعُ وَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ »

دشمن می‌کوشد با زور و فریب، اراده‌ی شما را تضعیف کند.

مراقب باشید اراده‌ی شما سست نشود.

* بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی ١۵/١١/١٣٨٩

+ علیرضا عالمی || سه‌شنبه ۱٠ خرداد ۱۳٩٠ساعت ٥:۱۸ ‎ب.ظ || نظر

مجموعه‌ها و جمع‌ها و جریان‌ها، علاوه بر تقوای فردی اعضای خود، باید در نگاه کلان از تقوای جمعی نیز برخوردار باشند چرا که در غیر این صورت، افراد متقی حاضر در این جریان‌ها نیز، به علت خطای عمومی جمع، به انحراف و خطا می‌افتند.
جریانی که اوایل انقلاب به جریان چپ مشهور بود و شعارهای خوبی می‌داد با وجود داشتن آدم‌های با تقوا، از مراقبت و تقوای جمعی غافل شد و کار به جایی رسید که «فتنه گران ضد امام حسین (ع) و ضد اسلام و امام»، به آنها تکیه کردند که این واقعیت نشان می‌دهد غفلت از تقوای جمعی، خطری بسیار بزرگ است.


* بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی -  8/3/1390

* در همین وبلاگ: حرکت جمعی

+ علیرضا عالمی || یکشنبه ۸ خرداد ۱۳٩٠ساعت ٦:۱٠ ‎ب.ظ || نظر

بسم الله الرحمن الرحیم

 و لْتکُنْ  منکم  أُمةٌ یَدْعُونَ  إلى الْخَیْرِ  وَ  یَأْمُرُونَ  بالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَن الْمُنْکَر وَ أُولئک هُمُ المفلحون(١) 

سلام...

داشتم از ایستگاه مترو خارج میشدم. نزدیک خروجی ایستگاه، یه نمایشگاه کتاب بود. کم و بیش تو همه ایستگاه ها هم دیده میشه. طبق معمول برخورد با اینجور نمایشگاه ها، از سر کنجکاوی رفتم یه نگاهی به کتابا بندازم...

درمان استرس، درمان قند خون، درمان سردرد، ...

خوشبختی تضمینی در ازدواج، زوج موفق، خوشبختی در ۶٠ دقیقه، ٣٠ نکته طلایی برای فروش، ...

فال حافظ، عاشقانه های سعدی،...

رساله ی آیت الله مکارم و آیت الله سیستانی و...

و تقریبا این الگوی موضوعی تو تمام نمایشگاه های ایستگاه های مترو دیده میشه، البته به ندرت کتابایی مثل دا و بابانظر هم هست که بهتره بذاریم رو حساب تیراژ بالا و فروش خوبشون!

یاد دانشگاه افتادم که بچه ها با تموم کمبود مطالعه ای که حس میکردیم، وقتی لیست کتابای انتشارات مختلف رو از رو اسم و موضوع تیک میزدن و سفارش میدادن، یه نمایشگاهی از آب درمیومد شونصد برابر مفیدتر از ما ذکر!

ناز شستشون! باید یه مرکز مطالعات تو شهرداری بزنیم!

راستی موقع ورود به ایستگاه این تابلو رو دیدم: "ویژه برنامه آزادسازی خرمشهر با حضور حمید ماهی صفت"!! و موقع خروج اینو شنیدم: "جدایی نادر از سیمین، اخراجی های ٣، با پنج تا فیلم ایرانی جدید، فقط ١٠٠٠"!!

این بود ذکر مصیبت فرهنگ پایتختمان.

(١) آل‏عمران : 104، ترجمه: باید که از میان شما گروهى باشند که به خیر دعوت کنند و امر به معروف و نهى از منکر کنند. اینان رستگارانند

+ حسن سزاوار || دوشنبه ٢ خرداد ۱۳٩٠ساعت ۱۱:٥٧ ‎ق.ظ || نظر